Mistrzowie kina japońskiego
Mistrzowie kina japońskiego
ISBN
978-83-242-2680-1
ISBN E-book
978-83-242-2565-1
Rok wydania
2015
Liczba stron
300
Format
B5 (150x235)
Oprawa
miękka ze skrzydełkami
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (epub, mobi, pdf)
15,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Książka papierowa dostępna w "DRUKU NA ŻYCZENIE" na stronie www.wyczerpane.pl

https://www.wyczerpane.pl/mistrzowie-kina-japonskiego.html

 

Seria HORYZONTY KINA. Tom 8

Książka Krzysztofa Loski została pomyślana jako swoiste wprowadzenie do historii kina japońskiego, autor wybrał bowiem ośmiu reżyserów, których dzieła spotkały się z uznaniem widzów i krytyków światowych. Wśród bohaterów znaleźli się zarówno ci najwybitniejsi - Akira Kurosawa, Kenji Mizoguchi i Yasujirō Ozu – jak i nieco mniej znani w naszym kraju: Heinosuke Gosho – prekursor dramatów rodzinnych, Mikio Naruse – mistrz kina kobiecego, Keisuke Kinoshita – wszechstronny rzemieślnik, ceniony przez japońską publiczność, Masaki Kobayashi – twórca walczący z pozostałościami feudalizmu oraz Nagisa Ōshima – pionier Nowej Fali. Analizując filmy wymienionych reżyserów, Krzysztof Loska zwraca uwagę na kontekst historyczny i społeczny, pozwalający spojrzeć na dzieła artystyczne jako teksty kultury, dostrzec ich uwikłanie w dyskurs ideologiczny oraz związek z innymi sztukami, przede wszystkim z literaturą piękną i teatrem.


Krzysztof Loska - profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, dyrektor Instytutu Sztuk Audiowizualnych; zajmuje się filmem japońskim i kulturą współczesną. Autor ponad stu publikacji naukowych, w tym jedenastu książek, m.in.: Dziedzictwo McLuhana. Między nowoczesnością a ponowoczesnością (2001), Hitchcock – autor wśród gatunków (2002),  David Cronenberg: rozpad ciała, rozpad gatunku (2003, wspólnie z Andrzejem Pitrusem),  Encyklopedia filmu science fiction (2004), Tożsamość i media. O filmach Atoma Egoyana (2006), Poetyka filmu japońskiego (2009), Kenji Mizoguchi i wyobraźnia melodramatyczna (2012), Nowy film japoński (2013).

 

Japonia_on_line          Torii_Japonia_znana_i_nieznana

Spis treści

Wstęp
1. Kenji Mizoguchi – wyobraźnia melodramatyczna
Pierwsze kroki
Przełom dźwiękowy
Miłość i poświęcenie
W stronę realizmu
Oblicza kina narodowego
Sztuka i miłość
Kobiety w powojennej rzeczywistości
Gejsze i kurtyzany
W poszukiwaniu utraconych wartości
Ucieczka w iluzję
Opowieści z dawnych czasów

2. Heinosuke Gosho – poezja codzienności
Kłopoty z nowoczesnością
Kino i literatura
Shomingeki, czyli historie z życia prostych ludzi
Skutki wojny
W poszukiwaniu własnego stylu
Dramaty psychologiczne
Powrót do Shōchiku

3. Yasujirō Ozu – tradycja i nowoczesność
Komedia jako narzędzie krytyczne
Opowieści z życia pracowników biurowych
Amerykańskie inspiracje
Piękno ubóstwa
Kino w czasach wojny
Nowy porządek
Przeszłość i teraźniejszość
Dramaty rodzinne
Śluby i pogrzeby
Styl i tematy

4. Mikio Naruse – kino kobiece
Blaski i cienie nowoczesności
Kobiety niezależne
Przezwyciężenie modernizmu i zwrot nacjonalistyczny
Budowanie nowego ładu
W kręgu literatury kobiecej
Dramaty małżeńskie
Pożegnanie z kinem kobiecym

5. Akira Kurosawa – współczucie i moralność
Sztuka i propaganda
Krytyczny obraz powojennej Japonii
W historycznym kostiumie
W kręgu literatury rosyjskiej (i nie tylko)
Okres przejściowy
Kurosawa, Shakespeare i teatr japoński
Koniec drogi – przeszłość i przyszłość

6. Keisuke Kinoshita – sentymentalny idealizm
Film w służbie ideologii
Rozliczenie z dziedzictwem wojny
Kino gatunków
Lekkość i swoboda
Krytyczne oblicze sentymentalnego idealisty
Nostalgiczne historie miłosne
Opowieści o młodzieży
Zabawy z formą
Okres schyłkowy

7. Masaki Kobayashi – strategie oporu
W cieniu mistrza
Mroczna strona współczesności
Protest przeciw wojnie
W obronie człowieczeństwa
Dziedzictwo feudalnej przeszłości
Opowieści niesamowite
Wina i odpowiedzialność
Rozstanie z humanizmem

8. Nagisa Ōshima – eros i polityka
Buntownicy bez powodu
Kino zaangażowane
Obrazy dyskryminacji
Droga do niezależności
Rasa i tożsamość
Eksperymenty z formą
Kino transgresji
Nota bibliograficzna
Bibliografia
Indeks nazwisk

Krzysztof Loska

Profesor dr hab., dyrektor Instytutu Sztuk Audiowizualnych na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dyrektor Instytutu Sztuk Audiowizualnych. Zajmuje się kulturą japońską, postmodernizmem, literaturą współczesną i kinem gatunkowym. Członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, od 2006 roku pełni funkcję skarbnika. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. Związany z magazynem EKRANy. Najciekawsze publikacje to: Dziedzictwo McLuhana – między nowoczesnością a ponowoczesnością (2001), Hitchcock: autor wśród gatunków (2002), Encyklopedia filmu science fiction (2004), Tożsamość i media. O filmach Atoma Egoyana (2006), Adaptacje literatury japońskiej (2012), Mistrzowie kina japońskiego (2015), Postkolonialna Europa: etnoobrazy współczesnego kina (2016).

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Mistrzowie kina japońskiego
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (epub, mobi, pdf)
15,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

28.12.2017
Książka
-20%
31,20 zł
39,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 25,00 zł
E-book (pdf)
18,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 18,00 zł
30.12.2018
Jacek Ostaszewski

Historia narracji filmowej

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (epub, mobi, pdf)
20,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 20,00 zł
Tadeusz Sobolewski

Kino swoimi słowami

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
25,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 25,00 zł
Loading...