Wampiry w literaturze i filmie...
...CyberDracula - oblicza wampira w grach komputerowych
Groza w reklamie...
...Horror jako gra satysfakcji
Demony erotyki...
..."Sacrum wykroczenia"
Okrucieństwo u Sade'a...
Gotycyzm współcześnie rozumiany jest bardzo szeroko i przeżywa swoisty renesans zainteresowania. Książka ma wypełnić wyraźną lukę we współczesnej refleksji nad tym zagadnieniem w Polsce. Autorów tekstów interesowały raczej gotyckie inspiracje aniżeli wąsko rozumiane konwencje. Artykuły w tym tomie stanowią owoc dyskusji interdyscyplinarnej, w której brali udział literaturoznawcy, filmoznawcy, antropolodzy, filozofowie i historycy sztuki z Polski, Hiszpanii, Kanady, Szwecji i USA. Wszystkie teksty obcojęzyczne zostały przetłumaczone na język polski. Pierwszą grupę artykułów stanowią szkice poruszające zagadnienia ogólne, dotyczące: gotyckiej przestrzeni, kategorii estetycznych z gotycyzmem tradycyjnie związanych takich jak wzniosłość czy groza. Drugą część książki tworzą szkice poświęcone obecności konwencji gotyckiej w mediach audiowizualnych: filmie, reklamie, grach komputerowych. Na plan pierwszy tych tekstów wybija się analiza takich motywów gotyckich, jak reprezentacja zła w wampiryczno – frankensteinowskim wcieleniu. Na trzecią część tomu składają się teksty poświęcone konkretnym zjawiskom historycznoliterackim i konkretnym tekstom. Książkę zamykają szkice omawiające gotyckie wątki w polskiej literaturze dziewiętnastego i dwudziestego wieku, analizujące angielskie i amerykańskie wcielenia powieści grozy w ciągu ostatnich dwustu lat, oraz ukazujące niektóre aspekty twórczości Sade’a. Zakończenie książki stanowi tekst poświęcony reprezentacji okrucieństwa w ikonografii chrześcijańskiego średniowiecza.
SPIS TREŚCI
WSTĘP
I.
MANUEL AGUIRRE
Geometria strachu. Wykorzystanie przestrzeni w literaturze gotyckiej (przeł. Agnieszka Izdebska)
AGNIESZKA IZDEBSKA
Gotyckie labirynty
YVONNE LEFFLER
Współczesny horror jako gra satysfakcji (przeł. Leszek Karczewski)
JAROSŁAW PŁUCIENNIK
Horror i ukrzyżowanie. Empatia formalna i elementy gotyckiej retoryki wzniosłości w reprezentacjach ciała poddanego przemocy
LARS LONNROTH
Odkrycie nordyckiej wniosłości
(przeł. Magdalena Rembowska-Płuciennik i Jarosław Płuciennik)
JOANNA JABŁKOWSKA
Gotycyzmy i prawo moralne
PAWEŁ PIENIĄŻEK
Pojęcie wzniosłości u Nietzschego
GRAŻYNA TOMASZEWSKA
Co się stało z "sacrum wykończenia"?
LUDWIK STEPAN
Kalejdoskop form genologicznych w popularnych nurtach gotycyzmu
II.
CHARLES RUSSEL
Cindy Sherman, neogotycyzm i postmodernizm
(przeł. Jarosław Płuciennik)
IWONA KOLASIŃSKA
Gotycka noc, która stworzyła Frankensteina, czyli Kena Russela szkic do portretu Mary Shelley
(na przykładzie filmu Gotyk, 1986)
ADAM SUMERA
Mary Shelley's Frankenstein i Frankenstein Mary Shelley - adaptacja filmowa Kennetha Branagha a powieść
ANITA HAS-TOKARZ
Motyw wampira w literaturze i filmie grozy
PIOTR SITARSKI
Obecność i dekoracje w systemie rozrywkowym Blade Runner
ZBIGNIEW WAŁASZEWSKI
CyberDracula. Nowe oblicze wampira w grach komputerowych
EWA SZCZĘSNA
Gotycyzmy w reklamie, reklama w gotycyzmach
III.
VALERIE DE COURVILLE NICOL
Teorie eugeniczne i behawiorystyczne w gotycyzmie wiktoriańskim
(przeł. Magdalena Jabłkowska i Agata Nowak)
MAREK PARYŻ
Iluzje dyskursu: narrator jako "psychiatra" w wybranych utworach Hermana Melville'a, Nathaniela Hawthorne'a i Edgara Allana Poego
KATARZYNA KACZOR
Dom przy ulicy Pierwszej. Nowoorleański gotycyzm Anne Rice
IVO POSPISIL
Rosyjskie i czesko-niemieckie inspiracje gotyckie.
Porównanie aspektów rozwoju
(przeł. Leszek Karczewski)
HANNA SERKOWSKA
"Kanibale" w prozie włoskiej schyłku wieku
ALINA KOWALCZYKOWA
Wspaniała makabra
JACEK BRZOZOWSKI
Więcej niż gotycka groza. O Arabie Juliusza Słowackiego
MAGDALENA RUDKOWSKA
Tradycje gotyckie w twórczości Józefa Ignacego Kraszewskiego
BARBARA STELMASZCZYK
Demony erotyki.
Groteskow0-gotyckie powinowactwa w balladach Bolesława Leśmiana
KRZYSZTOF MATUSZEWSKI
Okrucieństwo u Sade'a
JOWITA JAGLA
"Okrutna świętość". Cierpienia chrześcijańskich meczenników w ikonografii średniowiecznej
check_circle
check_circle