Seria EDUKACJA NAUCZYCIELSKA POLONISTY. Tom XXIV
Jak skutecznie motywować młodych ludzi do czytania? Jakie wartościowe tytuły wpisywać na listy lektur, aby zachęcić uczniów do czytania pozaszkolnego? W jakim celu wprowadzać edukację medialną w ramach polonistycznego procesu kształcenia? Jak rozwijać na lekcjach języka polskiego umiejętności potrzebne na rynku pracy? Aby odpowiedzieć na te pytania, zespół naukowców realizujących projekt „Akademickie Centrum Kreatywności” na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego przeprowadził badania i zorganizował eksperymentalne praktyki w szkołach ćwiczeń, w trakcie których studenci rozpoznawali indywidualne zainteresowania i potrzeby uczniów, testowali nowe metody pracy i wdrażali innowacyjne modele promocji czytelnictwa na trzech etapach edukacji. Opisane w książce wyniki eksperymentu z pewnością mogą stanowić inspirację dla nauczycieli polonistów do działań motywujących do lektury.
Książkę można pobrać bezpłatnie ze strony: http://www.cbeiku.polonistyka.uj.edu.pl/
SPIS TREŚCI
WSTĘP
Akademickie Centrum Kreatywności, czyli eksperymentalne praktyki polonistyczne [Anna Janus-Sitarz]
1. SZKOŁA PODSTAWOWA
• Projekt czytelniczy – motywowanie do czytania od szkoły podstawowej po liceum
[Anna Janus-Sitarz]
• Adaptacja dobrych praktyk pedagogiki CLIL do edukacji polonistycznej na poziomie szkoły podstawowej [Agnieszka Handzel]
• Poszukiwacze pioruna [Natalia Lizak]
• Czytelnicze wyzwanie dla uczniów szkoły podstawowej – Wszystkie lajki Marczuka Pawła Beręsewicza [Patrycja Omyła]
• Bo mój uczeń piłkę kopie… Pomysły dydaktyczne z wykorzystaniem książki Yvette Żółtowskiej–Darskiej – Messi. Mały chłopiec, który stał się wielkim piłkarzem [Paulina Boczar]
• Jak zachęcić uczniów do czytania książki Rafała Witka Zgniłobrody i Luneta Przeznaczenia? [Sandra Obrzud]
• Działania projektowe z książką Duch z Niewiadomic [Sylwia Byra]
• Biblioteka – dobre miejsce dla człowieka. Jak motywować do czytania [Lidia Petrović]
2. GIMNAZJUM
• Alfabetyzacja medialna – edukacyjna konieczność naszych czasów i szansa twórczego kształcenia w języku ojczystym [Witold Bobiński]
• Możliwości komunikacji elektronicznej (portale społecznościowe, e-mail) w dydaktyce języka polskiego [Agnieszka Kulig]
• Kiedy uczeń spotyka się z książką w Sieci, czyli o wyzwaniach dla współczesnego nauczyciela [Martyna Jelonek, Magdalena Stefanik]
• Rico, Oskar i głębocienie Andreasa Steinhöfela jako punkt wyjścia do rozmów na temat tolerancji i niepełnosprawności z gimnazjalistami [Edyta Pach]
• Galopem przez Powstanie [Anna Rapińska]
3. SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA
• Innowacyjne praktyki studenckie jako profesjonalizacja zawodu i szansa na rynku pracy [Agnieszka Kania, Ewelina Strawa]
• Młodzi twórczy – projekt edukacyjny Literatura i media [Joanna Gil i Mateusz Żmuda Trzebiatowski]
• „Mercedes-benz: z listów do Hrabala”, czyli jak nie rezygnować z ideałów polonisty [Magdalena Kęder]
• Sońka Ignacego Karpowicza – propozycja pracy z lekturą [Ilona Piotrowska]
• Od włoskich szpilek do polskiej tożsamości. Lektura, która prowokuje dyskusję [Sylwia Bąk]
• How Will We Teach About the Holocaust When Survivors Can No Longer Testify? [Karen Shawn]
• Między kontynentami. Od inspiracji metodologicznej amerykańskiej badaczki Karen Shawn po praktyczną realizację w polskim liceum [Maciej Pabisek]
check_circle
check_circle