W baśniach Andersena widać, że świat ma naturę symbolu i że symbol ten odbija coś, co sięga głębin nieświadomości. Tak mniej więcej brzmi teza rozprawy naukowej Agnieszki Miernik, opartej na metodologii krytyki archetypowo-mitograficznej – Junga, Eliadego, Bachelarda. Autorka rozprawy w swoich porządkach badawczych wiąże twórczość bajkopisarza Andersena z ideami naukowymi twórcy psychologii głębi Junga. W prezentacjach utworów Andersena ujawnia się też siła wyrażania przeżyć obecna w baśniach, ich zakorzenienie w nieświadomości - skąd wyłaniają się symboliczne obrazy. I tu kształtuje się interpretacyjna przestrzeń o zakorzenieniu archetypowym. Głęboko prowadzone analizy i interpretacje Cienia, Wielkiej Matki, Animy i Animusa, Jaźni świadczą o dojrzałości naukowej badaczki i jej kompetencjach literaturoznawczych (cechy te objawiają się w dobrze dobranych kontekstach interpretacyjnych: Gennepa, Tybetańskiej Księgi Umarłych, Życia po życiu, starożytnych filozofów i innych).
Prof. dr hab. Alicja Baluch
Spis treści
Wstę
Symbol archetypowy
Baśń i archetypy
I. Dziecko – archetyp jednoczący
Rzeczy pierwsze
Dziecko romantyczne
Complexio oppositorum
II. Archetyp Cienia
Zwielokrotniona osobowość
Unde malum?
Zło uosobione
Teatr Cienia
Cień zasymilowany
Cień śmierci
Pan i Pani Śmierć. Figuratywne obrazowanie śmierci
Orfejska wyprawa do królestwa cieni
Śmierć jako obrzęd przejścia
Rites de séparation
Rites de marge
Dary
Przewodnicy po zaświatach
Rites agrégation
Dusze wędrujące
III. Archetyp Animy i Animusa
Projekcja
Anima
Król, królowa, kwiat i ogień
IV. Archetyp Matki
Straszna Matka
Dobra Matka
Mater Natura
Jaskinia, świątynia, naczynie, młyn
V. Archetyp Mędrca
Przewodnik po świecie baśni
Aniołowie i duchy zmarłych pragną pomóc
Gdy prowadzą zwierzęta
Środek magiczny
VI. Archetyp Jaźni
Mandala
Gdyby bowiem Bóg stał się w nim światem
Bóg sprawiedliwy
Bóg, artysta, natura
Archetyp Zbawiciela
Zakończenie
Bibliografia
Indeks nazwisk
check_circle
check_circle