EDUKACJA NAUCZYCIELSKA POLONISTY. Tom XXV
Jak rozpoznać potrzeby i bariery czytelnicze młodych ludzi? W jaki sposób pobudzić ich apetyt na czytanie? Gdzie szukać inspiracji, by pokolenie sieci poczuło radość lektury? Czy konieczna jest radykalna zmiana metod nauczania? Jak kształcić nauczycieli literatury, aby umieli skutecznie zachęcać młodych ludzi do autentycznych spotkań z książką? Publikacja porządkuje rozważania dotyczące czytelnika, szczególnie młodego, według wielu sceptyków bezpowrotnie straconego dla literatury pięknej. Przedstawia zarówno głosy humanistów o roli czytania w kształceniu wrażliwego człowieka, któremu lektura pozwala określić sens egzystencji, jak i wyniki badań empirycznych, wskazujących wyraźnie na wpływ czytelnictwa na osiągnięcia uczniów. Zestawiając diagnozy związane z ich postawami wobec lektury, przypomina, że to do nauczycieli szkolnych i akademickich należy zadanie pozyskania dla niej czytelników. Po skuteczne praktyki w wychowaniu żarliwego czytelnika odsyła do dobrych pomysłów sprawdzonych w edukacji literackiej oraz do doświadczeń dydaktyk zagranicznych, mających podobne problemy z czytelnictwem, lecz osiągających zachęcające wyniki w ich rozwiązywaniu.
Książkę można pobrać bezpłatnie ze strony: http://www.cbeiku.polonistyka.uj.edu.pl/
SPIS TREŚCI
Wstęp
I Po co googleinteligentowi literatura?
1. Przeciw kulturze typu instant
2. Pokolenie sieci. Czy konieczna jest radykalna zmiana metod nauczania?
3. Miejsce literatury w dialogu digital natives z digital immigrants
II Młodzi nieczytający. Badania i diagnozy
1. Szkolne i środowiskowe uwarunkowania czytelnictwa
2. Lektura w szkole
3. Postawy uczniów wobec literatury
4. „Po co literatura jeszcze jest?”
5. Style nauczania polonistów
6. Postawy polonistów wobec uczniowskiego nieczytania
III Jak kształcić czytających? W poszukiwaniu inspiracji
1. Podpowiedzi poprzedników
2. Edukacja literacka za granicą
3. Globalizacja, migracja i zanikająca lektura
4. „Krążenie wokół tekstu” – implikacje dla dydaktyki literatury
IV Nawróceni na czytanie. Rekomendacje
1. Rozpoznać potrzeby i bariery czytelnicze
2. Pobudzić apetyt na czytanie
3. Indywidualizować, czyli: „To książka dla ciebie”
4. Rekomendacje lekturowe
V Nauczyciel literatury pięknej
1. „Aby literatura ich dotknęła”
2. Doświadczenia lekcji z lektury nieczytanej
3. Jak kształcić nauczyciela literatury?
Nota bibliograficzna
Bibliografia
Indeks nazwisk
check_circle
check_circle