Wizualne odskocznie. Wokół współczesnej polskiej eseistyki o malarstwie i fotografii
Wizualne odskocznie. Wokół współczesnej polskiej eseistyki o malarstwie i fotografii
ISBN
978-83-242-2776-1
Rok wydania
2016
Liczba stron
376
Format
A5 (140x205)
Oprawa
miękka ze skrzydełkami
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

György Lukács przekonywał, że „(…) każdy esej niewidocznymi literami dopisuje obok swego tytułu słowa: z okazji tego to a tego…”. Nie inaczej jest w przypadku współczesnych polskich esejów, w których odwołania do malarstwa czy fotografii pełnią istotną funkcję. Obrazy okazują się tu bowiem rodzajem wizualnej „odskoczni”, stabilnym i gotowym punktem zaczepienia, pozwalającym eseistom na wybieganie ku wielu innym sferom – na montaigne’owskie autoanalizy, na poznawanie przeszłości lub rozwijanie swobodnej, subiektywnej krytyki kultury czy w końcu na różnorakie wyobraźniowe eksperymenty, dążące do „wskrzeszania” tego, co minione, a czego ślad przetrwał w materii obrazów. Zamieszczone w książce porównawcze analizy ponad dwudziestu tomów eseistycznych wydanych w drugiej połowie XX stulecia oraz w XXI wieku pozwalają ujrzeć wyróżnione teksty jako zbieżne pod wieloma względami artystyczne eksperymenty poznawcze.

Dobrawa Lisak-Gębala – asystent w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Ukończyła studia kulturoznawcze oraz studia polonistyczne na tejże uczelni, w 2014 roku uzyskała tytuł doktora nauk humanistycznych. Autorka monografii Ultraliteratura (2014), współredaktorka tomów Esej – sztuka – nauka (2011), Czytając Czapskiego (2015), Centra – peryferie w literaturze polskiej XX i XXI wieku (2015).

 

Spis treści

 

Wykaz skrótów
Wprowadzenie

FOTOGRAFIE I MALOWIDŁA JAKO ESEISTYCZNY KONKRET
OD PANESEIZMU DO ELITARNEGO ROZUMIENIA ESEJU
ESEISTYKA O MALARSTWIE I FOTOGRAFII JAKO PROJEKT ESTETYCZNY I EPISTEMOLOGICZNY
O CEZURZE CHRONOLOGICZNEJ. PRZYCZYNEK DO HISTORII POLSKIEJ ESEISTYKI O MALARSTWIE
Rozdział pierwszy
PODRÓŻE W CZASIE I PRZESTRZENI

ESEJ JAKO PODRÓŻ W POSZUKIWANIU AURY OBRAZÓW MALARSKICH
NOWY ŚWIAT – NOWE WIDZENIE
O ZANIKU AURY. FIASKO PROJEKTU PIELGRZYMKI ARTYSTYCZNEJ?
ANTYPODRÓŻE: OD LEKCEWAŻENIA ARCYDZIEŁ MALARSKICH
DO PODZIWU DLA ZNISZCZONYCH ODBITEK
Rozdział drugi
OD KRYTYKI OBRAZÓW DO KRYTYKI KULTURY

ZBIGNIEW HERBERT WOBEC DAWNYCH MISTRZÓW
MIĘDZY OBRAZOBURSTWEM A IKONOFILIĄ – ALEKSANDRA
OLĘDZKA-FRYBESOWA
„IKONOFILSKA” CYWILIZACJA WENECJI – WENECKOŚĆ WEDŁUG JOANNY POLLAKÓWNY I EWY BIEŃKOWSKIEJ
W POSZUKIWANIU NOWEJ IDEI SZTUKI SAKRALNEJ – HENRYK WANIEK I ARKADIUSZ PACHOLSKI
OD SPOTKANIA Z PRZESZŁOŚCIĄ ZDEPONOWANĄ W OBRAZIE DO SAMOROZUMIENIA „JA”
Rozdział trzeci
WIZUALNE „NAKŁUCIE” WRAŻLIWOŚCI ESEISTY

WIZJE WYWABIANE Z NIEŚWIADOMOŚCI versus SPOŁECZNE „SPOSOBY WIDZENIA”
PISANIE O FOTOGRAFIACH JAKO KRYTYKA REPREZENTACJI
ROZSTANIE Z „ALFABETEM TRADYCJI”
Rozdział czwarty
OBECNI W OBRAZIE

OŻYWIANI MOCĄ WYOBRAŹNI
IDENTYFIKOWANIE SIĘ Z MALARZEM
MALARSKIE FASCYNACJE WIECZNIE MŁODEGO ESEISTY. O JÓZEFIE CZAPSKIM
Rozdział piąty
ESEJ JAKO EKSPERYMENT ARTYSTYCZNY

OD „NIEMEGO ZAPATRZENIA” DO „ROZMYŚLAJĄCEGO WIDZENIA”
ARTFUL ARTLESSNESS: O KOMPOZYCJI ESEJÓW
„ESEJ ŻYJE – W PRZEBRANIU”: NIEESEISTYCZNE MASKI I SCHEMATY
MODEL MONTAIGNE’OWSKI
Zakończenie
Nota bibliograficzna i informacje o książce
Bibliografia
Indeks osobowy
Summary

Dobrawa Lisak-Gębala

Dobrawa Lisak-Gębala – asystent w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Ukończyła studia kulturoznawcze oraz studia polonistyczne na tejże uczelni, w 2014 roku uzyskała tytuł doktora nauk humanistycznych. Autorka monografii Ultraliteratura (2014), współredaktorka tomów Esej – sztuka – nauka (2011), Czytając Czapskiego (2015), Centra – peryferie w literaturze polskiej XX i XXI wieku (2015).

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Wizualne odskocznie. Wokół współczesnej polskiej eseistyki o malarstwie i fotografii
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

  • Nowy
  • Dodruk
18.06.2024
Georges Didi-Huberman

Obrazy mimo wszystko

Książka
-20%
44,00 zł
55,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 44,00 zł
Duża ilość w magazynie
E-book (pdf)
33,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 33,00 zł
Książka
-20%
79,20 zł
99,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 79,20 zł
Duża ilość w magazynie
Loading...