
Książka stanowi pierwszą na polskim rynku wydawniczym próbę spojrzenia na kulturę Indii przez pryzmat kobiecości i wpisuje się w problematykę szeroko pojętych studiów nad kulturową tożsamością płci (gender studies). Zamieszczone w tomie artykuły wyszły spod pióra polskich i zagranicznych specjalistów z zakresu indologii, filozofii, etnologii, historii sztuki, a także filmoznawstwa. Autorzy opierają swoje analizy na tekstach źródłowych, utrwalonych m.in. w sanskrycie, hindi, w języku bengalskim, tamilskim i malajalam. Tematyka artykułów jest niezwykle bogata i obejmuje zarówno charakterystykę tradycyjnych toposów kobiety, poddawanych współcześnie redefinicji, jak i próby dekonstrukcji kategorii kobiecości. Na książkę składają się trzy części omawiające kolejno: wizerunki kobiet aktywnie uczestniczących w życiu religijnym i społecznym, oraz dążących do odzyskania autonomii podmiotowej (Potencjał żeńskiej mocy); strategie budowania tradycyjnych wzorców kobiecości, które kształtują również świadomość współczesnych Indusek (Tradycyjne toposy); wizerunki idealnego obiektu miłosnych uniesień mężczyzny, ale też autoportrety kobiet, dla których miłość stała się ważnym czynnikiem w odkrywaniu własnej tożsamości (Mieszkanki ogrodów miłości).
SPIS TREŚCI
Przedmowa
Marzenna Jakubczak
Wprowadzenie
Płeć i tożsamość w kulturze indyjskiej
Potencjał żeńskiej mocy
Sanjukta Gombrich Gupta
Bogini, kobiety i ich rytuały w hinduizmie
Mateusz Wierciński
Religijne funkcje kobiet w społecznościach plemiennych Indii i w hinduizmie popularnym
Joanna Kusio
Motyw wróżbitki-kuratti w literaturze tamilskiej (kurawańdźi i ballady ludowe)
Blanka Knotková-Čapková
Konstrukcja i dekonstrukcja kategorii kobiecości we współczesnej literaturze bengalskiej
Vrinda Dalmiya
Nie tylko Przetrwanie. Filozoficzne aspekty indyjskiego ekofeminizmu
Tradycyjne toposy
Iwona Milewska
Kobieta jako pokusa ascety w literaturze staroindyjskiej
Przemysław Szczurek
Obraz samopalenia wdów (satī) w literaturze dawnych Indii
Natalia Świdzińska
Deifikacja zacnych żon (satī) w tradycji tamilskiej
Monika Browarczyk
Złamanie ascezy nimfy Menaki – kobieta we współczesnym pisarstwie satyrycznym hindi
Mieszkanki ogrodów miłości
Izabela Zagaja
Moją jest droga miłości i bhakti. Mira Bai – zbuntowana rani Radżputany
Dorota Kamińska
Kobieta-kochanka. Motywy erotyczne w malarstwie północnych Indii
Hanna Urbańska
Magia ogrodów miłości – wizerunek kobiety we współczesnej poezji malajalam
Małgorzata Radkiewicz
Wizerunki kobiet w filmach Deepy Methy i Miry Nair
Noty o autorach
Nota edytorska
Spis ilustracji
Indeks nazwisk i pojęć
Summary
Contents
check_circle
check_circle