Wykształcić widza. Sztuka oglądania w edukacji polonistycznej
Wykształcić widza. Sztuka oglądania w edukacji polonistycznej
ISBN
978-83-242-3054-9
ISBN E-book
978-83-242-2853-9
Rok wydania
2016
Premiera
2016-12-22
Liczba stron
308
Format
135x205
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
18,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje
Jak bardzo nasza cywilizacja zmieni się pod wpływem nieustannego i dynamicznego rozwoju cyfrowych środków komunikacji masowej? Naukowcy i filozofowie formułują najróżniejsze przewidywania, wśród których nie brak wizji ścisłego zintegrowania człowieka z wytworami najnowszych technologii. Z drugiej strony – wyrazisty nurt dyskursu humanistycznego, wywodzący się z psychoanalizy i fenomenologii, obwieszcza trwałość, hegemonię, a nawet dalszą ekspansję „starego medium” – filmu, pojmowanego jako paradygmat estetyczny i komunikacyjny. Jego dominującą pozycję w kulturze potwierdza łatwość, z jaką film dostosował się do środowiska cyfrowego, czy choćby coraz lepsza kondycja kin, w których widzów wcale nie ubywa. Czy w sytuacji trwałego triumfu języka kinematograficznego, pojmowanego jako wiodąca forma komunikacji masowej, systemy edukacyjne mogą ignorować potrzebę wychowywania odbiorców przekazów audiowizualnych, rezygnować z idei kształtowania kompetencji świadomego i krytycznego widza? 
Tezą prezentowanej rozprawy jest przeświadczenie o konieczności systemowego przygotowania młodych ludzi do odbioru audiowizualnych tekstów kultury, wykorzystujących język „ruchomych obrazów”. Książka skierowana jest przede wszystkim do nauczycieli języka ojczystego, którzy – z racji literackiego i językowego wykształcenia – są najlepiej predestynowani do włączenia filmu w obszar edukacyjnych działań i refleksji. Do nich przede wszystkim – choć nie wyłącznie – kieruje autor rozważania o współczesnej pozycji języka filmowego pośród wielu języków kultury, o statusie i miejscu filmu w doświadczeniu współczesnego człowieka, w końcu o sposobach szkolnej (ale przecież nie tylko) analizy i interpretacji dzieła filmowego czy – po prostu – o odmianach edukacyjnych rozmów o filmie.
 
SPIS TREŚCI
WSTĘP. W ERZE KULTURY EKRANÓW I TY ZOSTANIESZ REŻYSEREM. JAK FILM ZAGARNIA OBSZARY WSPÓŁCZESNOŚCI 
• Język filmu – dominujące narzecze współczesności (i przyszłości?) 
• Podmiotowość filmowa, czyli kino jest w nas
• Nauczyć „bawić się w film” – czyli o konieczności kształtowania kompetencji audiowizualnych
• Język filmu jako kluczowe pojęcie edukacji medialnej 
• Kształcenie filmowe – lekcja żywego języka 
WIZJA ROBERTA WATSONA, CZYLI ROMANTYCZNA OPOWIEŚĆ O EDUKACYJNEJ KARIERZE FILMU 
• Film wart edukacji 
• Estetyka medium jako klucz do szkolnej edukacji filmowej 
• Na skrzyżowaniu stylu i fabuły. O sensie edukacji telewizyjnej 
• Zmiana paradygmatu – w stronę nowej szkolnej humanistyki 
• Post scriptum 
EDUKACJA MEDIALNA I FILMOWA W EUROPIE I NA ŚWIECIE. PERSPEKTYWA FILMOWA 
• Filozofia edukacji medialnej w świecie demokratycznym 
• Edukacja medialna w Europie. Rozwiązania systemowe 
• Australia: tekst w multimedialnym środowisku
• Kanadyjskie Ontario, czyli edukacja w dziedzinie „języków medialności” 
• Edukacja medialna w polskiej podstawie programowej kształcenia ogólnego 
OD WRAŻEŃ ZMYSŁOWYCH DO POJĘĆ I SENSÓW, CZYLI FILM DAJE DO MYŚLENIA. ECHA IDEI ROBERTA WATSONA W SZKOLE BRYTYJSKIEJ 
• Bliżej mediów, bliżej filmu. Celtyckie wizje kształcenia literacko-kulturowego
• Dydaktyczne film studies, czyli – na co polska szkoła wciąż czeka 
• Film jako tekst pośród tekstów 
DOŚWIADCZENIE FILMU. SZKOLNE WARSZTATY ŚWIADOMEGO OGLĄDANIA 
• Ile autonomii dla filmu w szkole? 
• Model szkolnego filmoznawstwa 
SZKOLNA ANALIZA I INTERPRETACJA FILMU – KONKRETNEGO DZIEŁA 
• Analiza filmu w szkolnej rzeczywistości
• Jak podejść do filmu? 
• Rozmowy o filmach, nie tylko szkolne 
A) Zezowate szczęście
B) Ziemia obiecana 
C) Piknik pod Wiszącą Skałą
D) Przypadek 
E) Imię róży 
F) Romeo i Julia 
G) Obsługiwałem angielskiego króla 
H) Wielkie piękno
BIBLIOGRAFIA
INDEKS NAZWISK      
Witold Bobiński

 

 – pracownik Katedry Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej na Wydziale Polonistyki UJ. Wieloletni nauczyciel, autor kilku serii podręczników języka polskiego dla wszystkich typów szkół (Świat w słowach i obrazach, Barwy epok, Lustra świata) oraz kilku podręczników historii (m.in. Historia ludzi) i książek pomocniczych w nauczaniu przedmiotów humanistycznych (Polska trzech Bolesławów, Powrót korony Piastów, Drugi oddech polonisty, Idę do kina). Ekspert MEN w pracach nad podstawą programową języka polskiego (2008/2009), uczestnik projektów badawczych Instytutu Badań Edukacyjnych. Opracował autorską, okołofilmową strategię kształcenia polonistycznego (Teksty w lustrze ekranu); jako dydaktyk literatury prowadzi kurs poświęcony analizie i interpretacji dzieła filmowego w kontekście edukacyjnym. 
Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Wykształcić widza. Sztuka oglądania w edukacji polonistycznej
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
18,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Loading...