Kino-ja. Życie w kadrach filmowych
Kino-ja. Życie w kadrach filmowych
ISBN
978-83-242-3158-4
Rok wydania
2017
Premiera
2017-08-18
Liczba stron
516
Format
211x270
Oprawa
miękka
Książka
-43,00 zł
6,00 zł
49,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 6,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

O książce

 

Wiele lat temu, ucząc w amerykańskiej szkole filmowej, poprosiłem studentów, aby wycięli sobie z papieru okulary, których otwory będą w proporcji klatki filmowej: 3 na 4 centymetry. Chciałem im uświadomić, że tak jak język składa się z liter, wyrazów i zdań, gramatykę filmu tworzą ruchome klatki, ułożone w sceny i sekwencje. W każdej sekundzie projekcji filmowej jest tych klatek 24, w każdej minucie – 1444, w każdej godzinie – 67 866. Do wszystkich moich filmów nakręciłem prawie 4 miliony klatek.

Kino-ja to autobiograficzny album–komiks, zawierający ponad 2000 kadrów filmowych opisujących moje losy: dziecka uratowanego z Holokaustu, dziennikarza telewizyjnego i reżysera filmowego, który w wieku 32 lat wyemigrował z Polski, najpierw do Danii, a potem do Stanów Zjednoczonych.

 

Recenzje

 

W latach 60. ubiegłego wieku Marian Marzyński należał do najpopularniejszych ludzi w Polsce: był pomysłodawcą i prowadzącym chętnie oglądanych programów telewizyjnych (Turniej Miast!); jako autor debiutanckiego dokumentu Powrót statku został w 1964 roku podwójnym (Złoty Lajkonik i Złoty Smok za jednym zamachem) laureatem Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Od tamtego czasu przeszedł długą drogę. W ramach pomarcowej emigracji wyjechał do Stanów, gdzie znakomicie odnalazł się jako dokumentalista (nakręcił dziesiątki filmów w różnych częściach świata), ale także jako nauczyciel filmowania (jednym z jego uczniów jest Gus Van Sant). Życie w kadrach filmowych to opowieść o tej drodze – pasjonująca nie tylko ze względu na swoją tematyczną zawartość, ale także na nowatorską konstrukcję książki o filmie. Narracji literackiej towarzyszy druga, obrazowa, którą ogląda się nie jak album, ale jak dzieło ekranowe.   

prof. Tadeusz Lubelski

 

Marian Marzyński rejestruje z kamerą w ręku rzeczywistość, którą sam wyzwala z milczenia. Staje się jej nieodłączną częścią i klatkami filmów opowiada własne życie. Duży plan wydarzeń, wdzierającą się w życie historię, zapisuje obrazami, w których do głosu dochodzą silne ludzkie uczucia, nasycone szczegółem wielomówne chwile.

Jego polskie doświadczenie wynikło ze zderzenia pełnego niebywałej energii i inwencji człowieka, wrażliwości wolnej od obiegowych klisz, z matnią zakazów, lęku i donosicielstwa. Ale i wtedy, i potem, już w innym świecie, między miłością do życia i gorzką nad nim refleksją, wbrew bólowi utraty, górę bierze afirmacja istnienia, jego odnowicielskiej siły. Najlepszy hołd, jaki można przeszłości oddać – przez czułą pamięć i wzruszenie.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

prof. Andrzej Lam

 

Marian Marzyński (1937) – wybitny polski scenarzysta i reżyser filmów dokumentalnych, od lat tworzący filmy w USA. Podczas II wojny światowej jako Polak o żydowskich korzeniach trafił do warszawskiego getta, z którego został wyprowadzony na aryjską stronę i ocalony przez ludzi dobrej woli. Swoją karierę dokumentalisty rozpoczął w Polskim Radiu w latach 50.  W następnej dekadzie zasłynął jako reporter telewizyjny i twórca programów TV, takich jak Turniej miast, Lot czy Wszyscy jesteśmy sędziami. Jego debiut filmowy – Powrót statku (1963), wprowadził na grunt polski cinéma vérité – nowy sposób kręcenia dokumentów. W ten sposób Marzyński dołączył do grona czołowych twórców kina faktów w Polsce.

Po marcu 1968 reżyser wyemigrował do Danii, gdzie kontynuował pracę w telewizji, kręcąc między innymi unikalny film o Polakach żydowskiego pochodzenia, którzy znaleźli się w Kopenhadze. W latach 70. wyjechał do USA, gdzie rozpoczął karierę wykładowcy w renomowanej szkole filmowej Rhode Island School of Design (jego uczniem był sławny amerykański reżyser, Gus van Sant). W latach 80. rozwinął swoją karierę reżysera filmów dokumentalnych w USA, sięgając – jako pierwszy polski reżyser – po odkrywaną wówczas metodę dokumentu autobiograficznego.

Bez ograniczeń cenzuralnych, na jakie skazani byli filmowcy w Polsce, z perspektywy twórcy odwiedzającego rodzinny kraj, swoim świetnym Powrotem do Polski (Return to Poland, 1980) Marzyński rozpoczął serię dokumentów pokazujących ruch „Solidarności” oraz dekadę stanu wojennego. W następnych latach odniósł szereg sukcesów jako dokumentalista w USA (nagrody Emmy, m.in. za dokument o katastrofie lotniczej), realizując filmy, w których porusza tematykę amerykańskiej tożsamości w kraju tworzonym przez kolejne fale emigrantów.

W twórczości tego wybitnego scenarzysty i reżysera kluczowe miejsce zajmuje tematyka Holocaustu, w sposób dramatyczny wpleciona w jego własną biografię. Poświęcił jej szereg filmów, pośród których – obok Żydowskiej matki czy Żyda wsród Niemców – szczególne miejsce zajmuje epicki, trzygodzinny Shtetl (1996), poruszająca opowieść o dziejach żydowskich mieszkańców Brańska, małego miasteczka na wschodzie Polski, których reżyser odnalazł w różnych zakątkach świata. Za tą niezwykłą odyseję filmową Marzyński otrzymał Grand Prix na prestiżowym festiwalu Cinema du Réel w Paryżu oraz główną nagrodę międzynarodowego festiwalu w Jerozolimie. Jego film zainspirował mieszkającą w USA pisarkę, Evę Hoffman, do napisania głośnej książki o brańskich Żydach, noszącej ten sam tytuł co film Marzyńskiego.

 W 2004 roku, po blisko 30 latach zbierania materiału filmowego, reżyser ukończył Anyę, filmowy portret swojej córki, a zarazem jeden z najbardziej niezwykłych tytułów w jego dorobku. Temat dzieciństwa w obliczu Zagłady stał się podstawą jego najnowszego dzieła, poruszającego filmu-wyznania Nigdy nie zapomnij kłamać. W tej dokumentalnej opowieści o żydowskich dzieciach ocalonych z warszawskiego getta Marzyński połączył narrację o swojej biografii z historiami kilkorga innych osób, które latem 2011 roku wyruszyły wraz z nim w wyjątkową podróż w czasie, ku mrocznym i tragicznym czasom swego dzieciństwa.

prof. Mikołaj Jazdon

Felieton Tadeusza Sobolewskiego w czasopiśmie "Kino"

Platynowy zamek dla Mariana Marzyńskiego

Wywiad Mariana Marzyńskiego z Iwoną Demską "Kultura w walizce"

Wywiad w Programie 2 Polskiego Radia

Wywiad w Radiu Gdańsk

Wywiad w Radiu Kraków

Audycja w Radiu Rzeszów

Audycja w Radiu Opole

Relacja audio ze spotkania w Muzeum POLIN

Recenzja w Studio Opinii

Życie po przeżyciu – reportaż w Radiu Olsztyn

 

Spis treści

1. JA
Co o mnie piszą. O co pytają
2. DŹWIĘK 
Jak, pracując w radiu, odkryłem świat dźwięku i jak stało się to bazą mojej twórczości filmowej i telewizyjnej
3. WSZYSCY JESTEŚMY SĘDZIAMI 
Praca w telewizji polskiej, moje reportaże telewizyjne i seria „Wszyscy jesteśmy sędziami”, fragmenty listów widzów
4. GRAŻYNA 
Dziewczyna z Wybrzeża, późniejsza żona. Wspólne odkrycie tematu emigracji
GRAND PRIX W KRAKOWIE ZA FILM: POWRÓT STATKU
5. „LICYTACJA” I INNE FILMY 
Jerzy Bossak uświadamia mi, że jestem filmowcem. Czego nauczyłem się z jego recenzji moich pomysłów filmowych
FILM: LICYTACJA
6. DZIEŃ X
7. MONTE-CALVARIA 
8. BYĆ 
9. TURNIEJ MIAST 
Seria telewizyjna o marzeniach wolnej konkurencji. Co pisano o niej w mojej teczce w MSW
FILM: PRZED TURNIEJEM
10. EMIGRANT MARCOWY 
Co powiedział o Żydach w 1967 roku towarzysz Gomułka. Jak rodziła się decyzja wyjazdu?
11. SKIBET
12. HATIKVAH
13. NOWODUŃCZYK 
Jak się dostałem do telewizji duńskiej i dlaczego nie chciałem zostać w Danii
14. AMERYKAŃSKI NAUCZYCIEL FILMU 
Oferta uczenia filmu w Rhode Island School of Design
FILM: LIFE ON MARZ
15. POWRÓT DO POLSKI 
Wybuch „Solidarności”. Zapisy w teczce MSW na temat moich starań o wizę. Powrót filmowy do Polski
RETURN TO POLAND
16. ŻYCIE NA FARMIE 
Życie na farmie w Illinois. Uczenie filmu w Governors State University. Film o kulturze żydowskiej, której nie znałem
FILM: JEWISH MOTHER
17. DONIESIENIA Z WARSZAWY 
Zapisy bezpieki przed następnym filmem o Polsce
FILM: WARSAW FILE
18. WITAJCIE W AMERYCE 
Emigranci po-solidarnościowi przyjeżdżają do Chicago
FILM: WELCOME TO AMERICA
19. SZUKAM W POLSCE GORBACZOWA 
Szukam w Polsce Gorbaczowa: trzeci powrót do Polski
Zmiana ustrojowa
FILM: LOOKING FOR GORBACHOV IN POLAND
20. DOM KUSZNERÓW 
Odnalezienie kuzynki ojca, Rywki, która miała nie przeżyć Holokaustu i wspólna podróż na Białoruś
FILM: SETTLEMENT
21. AMERICAN EXPERIENCE 
Moja współpraca z serią „American Experience”
FILM: GOD BLESS AMERICA AND POLAND TOO
22. ZBYSZEK 
Żydzi oczami Polaka. Kontrowersje po filmie. Moja korespondencja ze Zbyszkiem
FILM: SHTETL
23. GOMBRO 
Odkrycie Gombrowicza. Film o nim dla telewizji francuskiej (pierwszy po latach)
FILM: JA, GOMBRO
24. ŻYD WŚRÓD NIEMCÓW 
„Bed and Breakfast” jako sposób na zaprzyjaźnianie się z Amerykanami. Poznaję Amerykanina, który wybiera się do Berlina jako juror konkursu na pomnik zamordowanych
w Holokauście Żydów
FILM: A JEW AMONG THE GERMANS
25. MIAMI BEACH 
W Miami Beach odkrywam świat amerykańskich emerytów
FILM: MY RETIREMENT DREAMS
26. NIGDY NIE ZAPOMNIJ KŁAMAĆ 
Postanowiłem, że nie wrócę do tematu Holokaustu, ale pojawiają się Hermanowie, a potem moja asystentka Ana…
FILM: NEVER FORGET TO LIE
27. CÓRKA–AKTORKA 
Któregoś dnia zobaczyłem aktorkę we własnym domu: moją pięcioletnią córkę Anię. Trzydzieści lat jej życia zapisywanego kadrami filmowymi
FILM: ANYA
28. BLOGI, FILMOGRAFIA 
Po co nam aktorzy? • Kino śmierci • Ida z walizką • Relatos Salvajes • Nigdy nie zapomnij kłamać
PODZIĘKOWANIA
 
Marian Marzyński

Marian Marzyński (1937) – wybitny polski scenarzysta i reżyser filmów dokumentalnych, od lat tworzący filmy w USA. Podczas II wojny światowej jako Polak o żydowskich korzeniach trafił do warszawskiego getta, z którego został wyprowadzony na aryjską stronę i ocalony przez ludzi dobrej woli. Swoją karierę dokumentalisty rozpoczął w Polskim Radiu w latach 50.  W następnej dekadzie zasłynął jako reporter telewizyjny i twórca programów TV, takich jak Turniej miast, Lot czy Wszyscy jesteśmy sędziami. Jego debiut filmowy – Powrót statku (1963), wprowadził na grunt polski cinéma vérité – nowy sposób kręcenia dokumentów. W ten sposób Marzyński dołączył do grona czołowych twórców kina faktów w Polsce. Po marcu 1968 reżyser wyemigrował do Danii, gdzie kontynuował pracę w telewizji, kręcąc między innymi unikalny film o Polakach żydowskiego pochodzenia, którzy znaleźli się w Kopenhadze. W latach 70. wyjechał do USA, gdzie rozpoczął karierę wykładowcy w renomowanej szkole filmowej Rhode Island School of Design (jego uczniem był sławny amerykański reżyser, Gus van Sant). W latach 80. rozwinął swoją karierę reżysera filmów dokumentalnych w USA, sięgając – jako pierwszy polski reżyser – po odkrywaną wówczas metodę dokumentu autobiograficznego.

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Kino-ja. Życie w kadrach filmowych
Książka
-43,00 zł
6,00 zł
49,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 6,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

  • Nowy
13.06.2024
Książka
-20%
240,00 zł
300,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 240,00 zł
Duża ilość w magazynie
E-book (pdf)
180,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 180,00 zł
28.02.2019
Książka
-20%
39,20 zł
49,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 39,20 zł
Duża ilość w magazynie
E-book (pdf)
40,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 40,00 zł
19.10.2021
Monika Malessa-Drohomirecka

Literatura i jej konteksty

Książka
-20%
31,20 zł
39,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 31,20 zł
E-book (epub, mobi, pdf)
23,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 23,00 zł
Loading...